Angst, stress en zorgen vreten energie. Wanneer je angst niet onder controle hebt, kan het je lamleggen. Je productiviteit kan eronder lijden, het kan je gezondheid schaden en je creativiteit zal zich erdoor verstoppen. Het herkennen van je angst is de eerste stap om het te beheersen zodat het niet zo’n enorme impact op je leven heeft. Beheers je angst; lees de tips!

7 manieren om angst om te buigen naar positieve energie

Gebruik je ademhaling

In tijden van angst en stress verandert je ademhaling. Normaal gesproken adem je langzaam en vanuit het lagere deel van je longen. Terwijl je ademhaling bij stress sneller en oppervlakkiger wordt. Wanneer je je gespannen voelt of merkt dat je ademhaling verandert, probeer dan je ademhaling te kalmeren.

Begin door een keer lang en langzaam in te ademen. Terwijl je inademt door je neus, concentreer je je op het ademen naar je buik. Houd je adem even vast en adem langzaam uit door je mond. Wanneer je uitademt, focus dan om het ontspannen van plekken die gespannen zijn.

Je ademhaling kan je helpen je meer bewust te worden van spierspanning en andere spanning in je lichaam. Wanneer je je hiervan bewust bent, kun je je bewust gaan ontspannen zodra de stress toeslaat. Zo kun je voorkomen dat de stress te groot wordt.

Stel vragen over de situatie

 

Het is belangrijk naar de situatie te kijken, vooral in tijden van stress. Een goede manier om dat te doen is door vragen te stellen. Het stellen van vragen maakt de situatie helder en helpt je te focussen op hetgeen je moet doen om een plan van actie te kunnen maken.

Stel jezelf open vragen die bijvoorbeeld met “wat” of “hoe” beginnen zodat je de antwoorden krijgt die je nodig hebt. Blijf jezelf vragen stellen tot je bij de kern bent, waarbij de uitdaging is ze in het juiste perspectief te plaatsen. Eindig altijd met het stellen van de vraag: “Wat is het ergst dat kan gebeuren?” Alleen al deze vraag kan je helpen realiseren dat het probleem of de situatie misschien niet zo erg is als het lijkt. Wanneer je controle hebt over de situatie, krijg je meer kracht en vertrouwen wat je helpt de situatie te beheersen.

Stop met weerstand en start met accepteren

Dingen gebeuren in het leven en het is onze reactie op deze dingen die ons stress- of angstniveau bepalen. Wanneer je je realiseert dat het leven niet perfect is en dat dingen nou eenmaal gebeuren, kan het je helpen dingen te accepteren wanneer die gebeuren. Door uitdagende situaties te accepteren zoals ze komen en door ze te zien als situaties waar je doorheen moet, zul je er beter mee om kunnen gaan als ze op je pad komen.

Brainstorm over alle mogelijkheden

Een van de grootste problemen in tijden van stress is het gevoel dat we de controle kwijt zijn. Een van de beste oplossingen hiervoor is te brainstormen over de oplossingen. Wanneer je van de “waarom overkomt mij dit?” gedachte overstapt op het zoeken naar oplossingen, geeft dat het gevoel van controle terug dat je nodig hebt om door de stressvolle situatie heen te komen.

Beheers je angst door actie te nemen

Actie ondernemen die leidt in de richting van een mogelijke oplossing is nodig om angst en stress te verlichten. Zonder actie die de uitdaging oplost blijf je gemakkelijk in de negativiteit hangen. Wanneer je over mogelijke oplossingen brainstormt, is het tijd actie te nemen. Kies een oplossing en voer deze uit.

Sta achter je beslissingen

Het lastigst van het in actie komen is de angst voor mislukking. Vertrouw erop dat je op dat moment de beste beslissing genomen hebt op basis van de informatie die je had.

Vertrouw erop dat de juiste oplossing zich aandient

 

Je hebt gedaan hebt wat je kunt; vragen gesteld, gebrinstormed en actie ondernomen. Wanneer je je uitdagingen met de beste intentie aangaat, zal de beste oplossing zich aandienen. Hoe dan ook. Ook al is het niet de uitkomst die je je op dat moment wenst. Wanneer je er later nog eens op terugkijkt, zal misschien wel blijken dat het uiteindelijk de beste oplossing geweest is.